18.4.2015

Sosiaalinen media murskaamassa perinteiset taksit?

Busineksen murros on tapahtunut. Uber ei omista autoja, mutta välittää kyytejä. Facebookissa välitetään sisältöä, mutta FB ei omista sisältöä. Airbnb välittää vuokraa asuntoja hotellimaisesti, mutta ei omista niitä. Alibaba välittää tuoteitta, mutta Alibaba ei omista niitä. Youtube välittää videoita, mutta ei omista niitä. Miksi, jaetaan ja välitetään tuotteita omistamatta itse tuotteita? On tapahtunut markkinointiteknologian murros, joka jatkuu kovalla tahdilla.

Uber promokampanja: Time Machine San Francisco

Yksi suurimmista keskusteluista liittyy juuri taksiautoiluun, ja luulen että nykyinen taksimonopoli on tullut tiensä päähän. Kun tarkastellaan esim Yhdysvaltain markkinoita, on siellä jo romahdus tapahtunut ja Uber vallannut sijan. USA:ssa on jo yli 40000 Uber kuskia. Uber on vuonna 2009 sovellusta kehittävä yritys. Sovelluksen tarkoituksena on mahdollistaa helppo taksin tai muun kyydin tilaaminen matkapuhelimella.

Washington post: Uber kuskien määrä jenkeissä

Tilastoa Uberista 

  • 14% kuskeista on naisia
  • Kuski tienaa keskimäärin 19$ tunnissa - perinteisessä taksissa 15,17
  • Kuskeista 25 % alle 50 vuotta
  • Kuskeista 70% jatkavaa, jotka aloittaneet 2013
  • Joulukussa 2014 Uberilla on 162037 aktiivista kuskia
  • Viimeisellä neljänneksellä v. 2014 Uber maksoi 650 milj. USD kuskeilleen
BusinessInsider: Uudet Uber kuskit USAssa 

Maat missä Uber toiminta sallittu, rajoitettu tai kielletty

Henkilökuljetusten buukkausmarkkinat

Cabforcen aikomuksena on muuttaa henkilökuljetukset palveluksina yrityksille. Corporate taksi, mistä olemme saaneet vain unelmoida jähmeiden asenteiden takia. Osa meistä haluaa lisää palvelua. Cabforce kuljetukset pitää tilata etukäteen (miel 1-2 pv). Suomalainen startup lähtee asiakaspalvelusta, mitä on saanut jossain ulkomailla mutta ei esim Suomessa. Cabforcessa voit tilata myös executive tai minibussi tyyppisen kuljetuksen. Ja maksu sisältää meet & greet palvelun eli kuski odottaa esim lentoaseman vastaanottoaulassa kyltti kädessä, ja  vähintään 40 min maksutta.

Muita taksipalveluita

Somen ja mobiliteetin myötä erilaisia palvelumalleja on tullut runsaasti, ja lisää tulee. Alla listattuna muutamia taksi/henkilökuljetuksen uusia palvelumuotoja.

Ridesharing - kyydin jakaminen

Tällainen menopelien joukkoistaminen syö taksien että autokauppiaiden tiliä. Trendi on, että omaisuutta jaetaan muiden käytettäväksi pientä korvausta vastaan.  Auta ihmisiä matkustamaan huokeammalla, nopeammin, nopeasti tai muuten vaan kätevämmin.

Miten ja miksi?

Olemme siirtyneet mobiiliin, ja asiat hoidetaan webissä tai mobiilisti. Jakamisen ja verkoittumisen kulttuuri on ekologista, taloudellista ja yhteisöllistä. Miksi emme nauttisi tästä mahdollisuudesta ja tutustuisi toisimmee luovasti uuden teknologian avulla. Suurin osa edm. sovelluksista toimii ainakin iPhone:ssa ja Andoid laitteissa, mutta Windows puhelimien osalta ollaan jäljessä. Tässä blogikirjoituksessa ei todellakaan ole listattu kaikkia ao. palveluita tai kuljetuksen eri muotoja. Löytyy paljon palvluita, jotka toimivat vain vaikka aasiassa. Happy journey!

Saa kommentoida.

PS. Uberin varjolla tulee kaikenmoista http://beta.yle.fi/uber_teksti-tv/ 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti