20.4.2015

Google rankaisee ei mobiiliystävällisiä sivuja

Google rankaisee sivustoja, mitkä eivät toimi mobiilissa. Google tiputtaa tällaiset sivustot hakutuloksissa alaspäin. Tiistaista (21.4.15) lähtien ei mobiiliystävälliset sivustot tippuvat jopa kokonaan pois. Tämähän tarkoittaa tavoitettavuutta ja suoranaista rahanmenoa esim yrityksille. Jos haluaa lisää ihmisiä web sivustolle, on sivut saatava mobiiliystävälliseksi ja asap. Testaa oma sivustosi mobiililaitesoveltuvuustestillä 


Internet sivut voidaan suunnitella responsiivisiksi, jolloin sivuston sisältö skaalautuu ruudun mukaan. Osa yrityksistä ratkaisee ongelman esim erillisellä mobiilisovelluksella, joka ei kuitenkaan palvele kaikkia. Ongelma on myös Flash teknologiassa. Google on varoittanut jo viime vuonna ongelmista niissä sivustoissa, missä käytetään Flash tekniikkaa.

Alkaen 21.4.2015 muutokset Googlessa tarkoittavat sitä, että mobiililaitteille soveltumaton web sivusto kärsii hakutuloksissa.

Muutamia Suomessa toimivia ei mobiiliystävällisiä sivustoja

Nämä sivustot on analysoitu Google mobiililaitesoveltuvuustestillä, ja testattu älypuhelimella. Testi osoittaa, että sivustoille on tehtävä jotain. Mobiilissa ne eivät toimi, eivätkä houkuttele kävijöitä. Tein pistokokeen muutaman Suomessa toimivan yrityksen ja julkisyhteisön sivuihin. Testi osoitti, että tekemistä riittää. Mm. kaupungien ja kuntien sivut ovat retuperällä, ei responsiivisuutta eikä mobiiliystävällisiä sivuja.
Esimerkiksi suurimpien kaupungien sivustoistaa vain Espoo ja Helsingillä on mobiiliystävälliset sivut (kuusikkokunnat). Suomen kunnat jakaantuvat osaamisen tai panostamisen osalta tähän tärkeään seikkaan.

Mobiiliystävälliset sivut tuovat lisää asiakkaita

Miksi mobiiliystävälliset sivut? Suurin osa surffailijoista käyttää mielummin mobiiliystävällisiä sivuja. Tutkimusten mukaan lähes 70 % mobiilikäyttäjistä ilmoitti, että ostavat tuotteen tai palvelun, jos sivusto on mobiili varten. Käyttäjät lähteväät myös web sivustolta nopeasti, jos eivät löydä etsimäänsä tai surffailu on vaikeampaa kun sivut eivät ole mobiilioptimoitu. Mikä tässä on vielä pahinta, käyttäjät muistavat sivut mitkä eivät toimi ja näinollen eivät useimmiten palaa sivustolle.

Mobiliteetin muutos on isompi ja voimakkaampi kuin internetin konsanaan

Yrityksissä mobiliteetti voi muuntaa koko yrityksen digitaaliseksi yritykseksi. Mobiliteetti tarkoittaa mobiiliystävällisiä palveluita. Verkkokauppa, websivut ja koko portfolia pitää löytyä netistä ja mobiililaitteilla luettavissa.

Mobiilitutkimustietoa eri lähteistä:
  • 91 % teineistä käyttää nettiä kännykällä (Pew)
  • 97 % 18-29 vuotiaista käyttää nettiä puhelimella (Pew)
  • 90 % 30-49 vuotiaista käyttää nettiä puhelimella
  • 80%  +50-vuotiaista käyttää nettiä puhelimella

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti