27.4.2015

Geokohdentaminen ja geohaut sosiaalisessa mediassa


Hootsuite on yksi suosituimmista sosiaalisen median hallintaan tarkoitetuista työkaluista (Social Media Management). Hootsuitessa sosiaalisen median profiilit ja kanavat streamataan yhteen näkymään. Yhdessä näkymässä voi olla maksimissaan kymmenen streamattu profiilia tai vaikka hakuja. Välilehtiä voi olla useita.

Yksi suosituimmista hakustreamauksista on geologinen tai lyhesti sanottuna geohaku tai geokohdennus. Meistä some käyttäjistä lähes 80 % käyttää ja jakaa tietoa somessa mobiilisti. Kun ollaan mobiilissa, usein jätetään jälki paikkatiedosta ja myös oletuksena. Markkinoinnin ja myynnin kannaltahan tämä on hieno mahdollisuus, mutta melko lailla hyödyntämätön tieto. Saattaisi olla kiva tietää onko alueella tietty palvelu tai tuote saatavilla 25 km alueella. Alue voi toki olla isompikin. Tämä mahdollistaa alueella twiittaavien henkilöiden ja palveluiden tunnistamisen. Esimerkkinä kokeilin tänään hakua Oulun alueella, ts. löytyykö Twitteristä keskustelua kahviloista. Ruusut ja risuthan herkästi kirjoitetaan sosiaaliseen mediaan. Ei löytynyt. Yrittäjän näkökulmasta vain pitäisi ottaa GPS varusteinen mobiililaite ja laittaa tasaisesti viestiä omista palveluista ja tuotteista. Tämä on melko edullista mainontaa. Twitterissä on suotavaa, että mainossisältöisten viestin määrä ei ylitä esim. 30%, etteivät seuraajat hermostu. Mutta sen sijaan keskustelua, vastaamista ja uudelleen twiittaamista voi aina harrastaa ketään kiusaamatta. Ja kun sinulla mobiililaite, saattaa joku vielä etsiä ko. tuotetta geohaulla. Muista käyttää myös hashtageja esim kategoriointimielessä.

Miten sitten löytää esim. kuppikakkuja ja kahvia tarjoava kahvila vaikkapa Torontosta? Esimerkiksi Hootsuitessa valitaan Add Stream, ja  tehdään hakukentässä valinta lokaatiosta (kolmio kuvassa). Samaiseen hakulaatikkoon lisätään hakusanat ja tarvittaessa hashtagit. Sama toimintohan on Twitterissä konsanaan.




Tässä vaiheessa selaimesi saattaa pyytää lupaa sijannille. Sijainti kerrotaan longitudi/latitudi muodossa, jonka voi semmoisenaan viedä vaikka Google Mapsiin testimielessä.



Miten saada tieto toistepäin? Eli jos tarvitset longitudi/latitudi tiedon, mene Google Mapsiin ja klikkaa hiiren kakkospainikkeella valittua paikkaa ja valitse Mitä täällä? Google Mapsin kertoo paikan sijainnin, jota voit hyödyntää Hootsuiten geohaussa.

 



Edm geohauthan toki toimii Twitterissäkin (geocode). Haut on helppo toteuttaa myös iPhone Hootsuite mobiilisovelluksella. 


Haku esimerkkejä Twitterissä


Geokohdennettu Facebook viesti

Sama toimii myös toiseen suuntaan, mutta Hootsuitessa vain Enterprise asiakkaille. Esimerkiksi Twitter viestin voit lähettää seuraajille sijainnin ja kielen perusteella. Huomaa, että mahdollisuus on vain Faceook kohdennuksessa. 

Muista myös haut kielivaihtoehdoilla:
Dutch – lang:nl 
Danish – lang:da 
English – lang:en 
Finnish – lang:fi
French – lang:fr 
German – lang:de 
Hungarian – lang:hu
Italian – lang:it
Russian – lang:ru
Simplified Chinese – lang:zh-cn
Spanish – lang:es
Swedish – lang:sv
Traditional Chinese – lang:zh-tw
Turkish – lang:tr

Esim. Venäjänkieliset twiitit lähellä Vantaata.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti