Hootsuite on yksi
suosituimmista sosiaalisen median hallintaan tarkoitetuista työkaluista (Social Media Management). Hootsuitessa sosiaalisen median profiilit ja kanavat streamataan
yhteen näkymään. Yhdessä näkymässä voi olla maksimissaan kymmenen streamattu
profiilia tai vaikka hakuja. Välilehtiä voi olla useita.
Yksi
suosituimmista hakustreamauksista on geologinen tai lyhesti sanottuna geohaku
tai geokohdennus. Meistä some käyttäjistä lähes 80 % käyttää ja jakaa tietoa
somessa mobiilisti. Kun ollaan mobiilissa, usein jätetään jälki paikkatiedosta ja
myös oletuksena. Markkinoinnin ja myynnin kannaltahan tämä on hieno mahdollisuus,
mutta melko lailla hyödyntämätön tieto. Saattaisi olla kiva tietää onko
alueella tietty palvelu tai tuote saatavilla 25 km alueella. Alue voi toki olla
isompikin. Tämä mahdollistaa alueella twiittaavien henkilöiden ja palveluiden
tunnistamisen. Esimerkkinä kokeilin tänään hakua Oulun alueella, ts. löytyykö
Twitteristä keskustelua kahviloista. Ruusut ja risuthan herkästi kirjoitetaan
sosiaaliseen mediaan. Ei löytynyt. Yrittäjän näkökulmasta vain pitäisi ottaa
GPS varusteinen mobiililaite ja laittaa tasaisesti viestiä omista palveluista
ja tuotteista. Tämä on melko edullista mainontaa. Twitterissä on suotavaa, että
mainossisältöisten viestin määrä ei ylitä esim. 30%, etteivät seuraajat
hermostu. Mutta sen sijaan keskustelua, vastaamista ja uudelleen twiittaamista
voi aina harrastaa ketään kiusaamatta. Ja kun sinulla mobiililaite, saattaa
joku vielä etsiä ko. tuotetta geohaulla. Muista käyttää myös hashtageja esim
kategoriointimielessä.
Miten sitten
löytää esim. kuppikakkuja ja kahvia tarjoava kahvila vaikkapa Torontosta?
Esimerkiksi Hootsuitessa valitaan Add Stream, ja tehdään hakukentässä valinta lokaatiosta
(kolmio kuvassa). Samaiseen hakulaatikkoon lisätään hakusanat ja tarvittaessa
hashtagit. Sama toimintohan on Twitterissä konsanaan.
Tässä vaiheessa selaimesi saattaa pyytää lupaa sijannille.
Sijainti kerrotaan longitudi/latitudi muodossa, jonka voi semmoisenaan viedä
vaikka Google Mapsiin testimielessä.
Miten saada tieto toistepäin? Eli jos tarvitset longitudi/latitudi tiedon,
mene Google Mapsiin ja klikkaa hiiren kakkospainikkeella valittua paikkaa ja
valitse Mitä täällä? Google Mapsin kertoo paikan sijainnin, jota voit hyödyntää
Hootsuiten geohaussa.
Edm geohauthan toki toimii Twitterissäkin (geocode). Haut on helppo toteuttaa myös iPhone Hootsuite mobiilisovelluksella.
Haku esimerkkejä Twitterissä
Geokohdennettu Facebook viesti
Sama toimii myös toiseen suuntaan, mutta Hootsuitessa vain Enterprise asiakkaille. Esimerkiksi Twitter viestin voit lähettää seuraajille sijainnin ja kielen perusteella. Huomaa, että mahdollisuus on vain Faceook kohdennuksessa.
Muista myös haut kielivaihtoehdoilla:
Dutch – lang:nl
Danish – lang:da
English – lang:en
Finnish – lang:fi
French – lang:fr
German – lang:de
Hungarian – lang:hu
Italian – lang:it
Russian – lang:ru
Simplified Chinese – lang:zh-cn
Spanish – lang:es
Swedish – lang:sv
Traditional Chinese – lang:zh-tw
Turkish – lang:tr
Esim. Venäjänkieliset twiitit lähellä Vantaata.
Muista myös haut kielivaihtoehdoilla:
Dutch – lang:nl
Danish – lang:da
English – lang:en
Finnish – lang:fi
French – lang:fr
German – lang:de
Hungarian – lang:hu
Italian – lang:it
Russian – lang:ru
Simplified Chinese – lang:zh-cn
Spanish – lang:es
Swedish – lang:sv
Traditional Chinese – lang:zh-tw
Turkish – lang:tr
Esim. Venäjänkieliset twiitit lähellä Vantaata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti