16.4.2015

Miten valita oikea sovellusalusta somea varten?


Puhutaan usein Social Media Marketing Platform ratkaisuista eli alustasta, jolla hallitaan mm. some kanavia. Nämä oikeastaan ovat tämän päivän markkinoinnin ja myynnin työkaluja. Enemmänkin kyse on markkinointiteknologiasta kuin työvälineistä, vai? Sama kuin kysyisi onko iPhone 6 parempi kuin Samsung Galaxy S 6?

Hootsuite

Hootsuite erilainen ja sitä voisi sanoa laajaksi. Hootsuitessa kaikki some kanavat voidaan striimata dashboard sivulle. Hootsuite on työväline sosiaalisen median hallintaan (Socia Media Management). Esimerkiksi Buffer ei kilpaile tässä kategoriassa Hootsuiten kanssa. Hootsuitesta löytyy myös ilmainen versio useaan valittuun some kanavaan esim Twitter, Facebook, Google+ tai LinkedIn. Myös sellaiset some kanavat kuin Foursquare ja Wordpress löytyvät monen muun ohella.



Hootsuitessa on kanavien stremaus ja sovellusten lisääminen (Bufferissa app.net). Hootsuitessa tarjoama on suuri. Rajapintoja muihin Saas tyyppisiin pilviratkaisuihin löytyy yli 100.
Hootsuitessa voi ajastaa sisältöä joko valitsemassasi ajankohdassa tai autoscheduling -valinnalla, joka etsii parhaimmana ajan seuraajallesi ja kanaville. Hootsuitessa on myös lyömätön työväline nimeltä Hootlet eli laajennus selaimeen. Nämä extensionit ovat todella käteviä kuratoinnissa ja surffaillessa. Klikkaat vain hiiren kakkospainilleella,jaat sivun tai kuvan.

 

Kun julkaiset sivun Hootsuitessa tai Hootletilla, valitse ensin kanavat mihin viestit ja sen jälkeen joko ajastus (Autoschedule) tai lähetys samantien. Ajastetut lähetykset (Publisher) näkyvät dashboardissa sivun oikean laidan navigoinnin kautta. 



Hootsuitessa dashboardin oikeassa laidassa on navigointi. Streams valinnan alta löytyy feedit tai streaamit valituista kanavista. Streamejä lisättäessä on valintavaihtoehtona myös Apps. Tämän valinnan takaa löytyy runsas softatarjonta aina somekanavista CRM:ään saakka. Osa näistä valinnoista on maksullisia esim Salesforce App streamauksella voit generoida liidejä someprofiileista. Analytics valinnan takaa löytyvät raportit, osa raporteista on maksullisia. Assignment osio on tiimien väliseen yhteistyöhön, delegoi tehtävä toiselle. Contacts osiossa löydät tiliesi seuraajat ja seuratut. 




Hootsuite logo

HootFeed for Live Twitter Streams

Howdy tweet seinät. Hootsuitessa on sisäänrakennettu interaktiivinen Hootfeed eli voit striiimata feedisi suoraan seminaarin seinälle. Tällä uudella työkalulla voit brändätä twiitit seinällen 
.


Buffer


Bufferissa sisältö ajastetaan samankaltaisesti kuin Hootsuitessa esim Twitteriin ja Facebookiin ml. hlökohtainen profiili, sivut ja ryhmät. Sama koskee LinkedIn ja Google+ sivustoja. Iso plussa on käyttöliittymä, joka on selkeä ja toimiva. Sivu on jaettu neljään välilehteen.

  • Content - sisälön luominen kanaviin
  • Analytics - tilasto postauksista (retweet, favourites, mentions, clicks, potential)
  • Schedule
  • Settings

Kuvahaun tulos haulle buffer

Content lehti jakaantuu jono näkymään (Queue), Ehdotuksiin sisällöksi (Suggestions), tiimi ja käyttöoikeuksiin (Contribution) ja feed osioo. Feed osiossa saat uutisvirran miltä tahansa web sivulta. Bufferissa tilejä voi olla useita, app.net tilillä voit yhdistää (vain Awsome versio).

Analytics osiosta voit tosiaan twiitti tai postauskohtaisesti tehdä analyysiä Twiitin tehosta. Analysis alaosioissa hahmotat, mikä on paras aika ja pvm viestittää kohderyhmällesi. Lisäksi Insights osiossa näet tiukemman analyysin, kaaviot ja taulukot sosiaalisen median tavoittettavuudesta.

Setting välilehdeltä löytyvät asetukset kuten linkkien lyhentäminen, tiimin jäsenet tai somekanavien yhteyden muodostamisen. Buffer on osittain ilmainen, mutta niinkuin muissakin Saas tyyppisissä pilvityökaluissa versioita on useita ja kaikki työkalut eivät toimi maksuttomassa versiossa. Business käyttöön on saatavilla myös kolme eri versiota mm. Small Business (50USD/kk) tai Large Business.
Edellä mainituissa versioissa some tilien määrä vaihtelee 25-150 kpl välillä ja tiimissä voi jäseniä 5-25 kpl.

Ilmaisen Buffer tilin voit päivittää Awsome versioksi, ja näin saat koko paketin käyttöösi (102 USD/vuosi).  Business versioissa ei myöskään ole rajoitettu ajastettujen postausten määrää tai RSS integraatiota. Muista myös Trialit (7pv) laajennukset selaimeen niinkuin esim. Hootsuitessa. Bufferiin on saatailla myös mobiiliversiot AppStoresta tai Google play sivustolta.


Mikä somealustaksi?

Sosiaalisen median hallintaan tarkoitettu alustoja on paljon ja myös hinnat vaihtelevat. Tutustu alustoihin ja vertaile versioiden eroja. Tässä muutamia suosittuja somealustoja:
Tällä hetkellä suosituin työkalu on ehdottomasti Hootsuite, johon voit yhdistää yli 35 some kanavan hallinnan. Fortune 1000 yrityksistä yli 70 % käyttää Hootsuitea.

Tässä blogikirjoituksessa vain raotetaan alustojen käyttömahdollisuuksia. Alustoja on saatavilla useita, hiukan eri käyttötarkoituksiin. Ajastaminen on somessa tärkeimmistä ominaisuuksista - bulkviestintääkin tarvitaan. Preesens on tärkeää. Buffer on hyvä ajastamisessa, mutta Hootlet ja autoscheduling ovat Hootsuitessa erinomaisia työkaluja. Mitä muita sometyökaluja ja .-alustoja löytyy? Saa kommentoida. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti